-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45277 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

از ديدگاه روايات اسلامي چه كسي شايسه رهبري حكومت اسلامي است؟
پيامبر گرامي (ص) فرمود:
«لا تصلح الامامه الا لرجل فيه ثلاث خصال: ورع يحجزه عن معاصي الله و حلم يملك به غضبه و حسن الولايه علي من يلي حتي يكون لهم كالوالد الرحيم» (كافي/1/407).
[كسي شايستگي رهبري مردم را دارد كه در او سه خصلت باشد:
1ـ تقوائي كه او را از گناه و نافرماني خدا باز دارد.
2ـ بردباري كه خشم خود را با آن كنترل نمايد.
3ـ نيكو حكومت كردن بر افراد زير فرمانش، تا آنجا كه نسبت به آنان مانند پدري مهربان باشد].

مردي به پيامبر گرامي گفت: حكومت چه چيز بدي است؟! پيامبر در جواب فرمود:
«نعم الشيئي الاماره لمن اخذها بحلها و حقها، و بئس الشيئي الاماره لمن اخذها بغير حقها و حلها تكون عليه يوم القيامه حسره و ندامه».
پيامبر در پاسخ فرمود: ]چه قدر خوبست رهبري و پيشوائي براي آن كس كه از راه حلال و مشروع به آن رسيده باشد، و چه قدر بد است، براي آن كس كه بناحق به آن رسيده باشد و براي چنين شخصي حكومت و پيشوائي در روز قيامت حسرت و پشيماني است[. (كتاب الاموال/10).
باز رسول گرامي در پاسخ كسي كه از وي درباره رهبري و پيشوائي پرسيد، فرمود:
«انها امانه و انها يوم القيامه حسره وندامه الا من اخذها بحقها و ادي الذي عليه فيها ». (الاموال/10).
] رهبري و پيشوائي در دست حاكم امانت است و در روز قيامت هم حسرت و ندامت. مگر كسي كه از راه مشروع به آن برسد و به وظيفه خود عمل نمايد[.
باز فرمود:
«لعمل الامام العادل في رعيته يوما واحدا افضل من عباده العابد في اهله مأه عام». (الاموال/13).
]كاركرد يك روز امام عادل در ميان رعيت، از عبادت عابدي كه در ميان قوم خود يكصد سال عبادت كند، بهتر است[.
بههنگامي كه «سعد بن وقاص» براي عيادت سلمان (كه حاكم مداين بود) وارد شد، از او درخواست موعظه نمود، سلمان فرمود: خدا را در سه حال فراموش نكن:
1ـ وقتي به انجام كاري تصميم بگيري.
2ـ وقتي بخواهي ميان مردم چيزي را تقسيم نمائي.
3ـ وقتي بخواهي ميان مردم حكمراني كني.( الاموال/3.)
اينها نمونههائي از دستورهاي اسلامي است كه پيامبر گرامي (ص) اصحاب و ياران خود را با آنها تربيت كرده است، او اصحاب خود را اينچنين تربيت نمود كه در همه حال، در وقتي كه به كاري تصميم بگيرند، وقتي كه بخواهند چيزي را قسمت نمايند، و چون بخواهند ميان مردم حكم نمايند، خدا را فراموش نكنند.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.